Informacje dla sygnalistów
1. Kim jest sygnalista?
Sygnalista to osoba fizyczna, która dokonuje zgłoszenia o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą, niezależnie od zajmowanego stanowiska, formy zatrudnienia czy współpracy.
Kontekst związany z pracą to całokształt okoliczności związanych z wykonywaniem pracy, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa.
Osobami uprawnionymi do dokonania zgłoszenia naruszeń prawa w kontekście związanym z pracą są:
• pracownik lub były pracownik,
• osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
• wspólnik, prokurent,
• praktykant, stażysta,
• kandydat do pracy,
• osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy.
2. Co to jest naruszenie prawa?
Przedmiotem zgłoszenia mogą być informacje o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą, polegające na działaniu lub zaniechaniu niezgodnym z prawem lub mające na celu obejście prawa.
Informacja o naruszeniu prawa może dotyczyć uzasadnionego podejrzenia naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie, albo próby ukrycia takiego naruszenia prawa.
3. Jakie są rodzaje zgłoszeń?
Przepisy przewidują trzy rodzaje zgłoszeń:
• wewnętrzne - przekazanie informacji o naruszeniu prawa pracodawcy,
• zewnętrzne - przekazanie informacji o naruszeniu prawa organowi publicznemu lub organowi centralnemu,
• ujawnienie publiczne.
4. W jaki sposób sygnalista może dokonać zgłoszenia wewnętrznego?
Zgłoszenia wewnętrzne mogą być dokonywane:
• listownie na adres korespondencyjny:
FINOW POLSKA Sp. z o.o.
ul. Eugeniusza Kwiatkowskiego 14,
27-400 Ostrowiec Św.
z dopiskiem
„POUFNE - ZGŁOSZENIE NARUSZEŃ PRAWA -
do rąk własnych Zespołu przyjmującego i rozpatrującego zgłoszenia”
• elektronicznie na adres email: sygnalista@finow.pl
• osobiście podczas bezpośredniego spotkania z powołanymi członkami Zespołu przyjmującego i rozpatrującego zgłoszenia naruszeń prawa.
Zgłoszenia dokonuje się na formularzu. Wzór formularza znajduje się na dole zakładki (Załącznik nr 1).
Funkcjonowanie systemu zgłoszeń wewnętrznych w FINOW POLSKA Sp. z o.o. opiera się na „Procedurze zgłoszeń wewnętrznych określającej zasady zgłaszania naruszeń prawa, podejmowania działań następczych oraz ochrony sygnalistów (osób dokonujących zgłoszeń naruszenia prawa)”. Procedura ta:
• umożliwia poufne dokonywanie zgłoszeń,
• gwarantuje bezstronne i terminowe rozpatrzenie zgłoszenia oraz podjęcie z zachowaniem należytej staranności działań następczych,
• zapewnia ochronę osób dokonujących zgłoszeń i osób z nimi związanych przed działaniami odwetowymi.
W oparciu o zapisy wspomnianej Procedury nie podlegają rozpatrzeniu zgłoszenia anonimowe.
Przed dokonaniem zgłoszenia należy zapoznać się z „Procedurą zgłoszeń wewnętrznych określającej zasady zgłaszania naruszeń prawa, podejmowania działań następczych oraz ochrony sygnalistów (osób dokonujących zgłoszeń naruszenia prawa)”.
Materiały
Karta zgłoszenia wewnętrznego naruszeń prawa - Załącznik nr 1
Klauzula informacyjna dla osób zgłaszajacych naruszenia prawa - Załącznik nr 6